Ma műanyag palacktól óvtuk meg környezetünket világszerte

Az elfeledett „műanyag járvány” elleni küzdelem: az éghajlatváltozás

Megosztotta ,
Az elfeledett „műanyag járvány” elleni küzdelem: az éghajlatváltozás

Írta: Mark Taylor, Group CCO, Waterlogic

Tavaly a COVID-19 világjárvány - teljesen jogosan - mindannyiunk figyelmének középpontjában állt. A COVID-19 által jelentett közvetlen veszély és a biztonság szükségessége miatt azonban az emberek visszatértek az egyszer használatos műanyagokhoz. Míg néhány változás, mint például az eldobható egyéni védőfelszerelés, érthető módon továbbra is érvényben marad, mások már aggasztóbbak. A kávézók például nem fogadták el az újrahasználható poharakat, ami azt jelenti, hogy sokan visszatértek a régi szokásokhoz. Ez a közelmúltban megváltozott, miután több mint 100 egészségügyi szakember nemzetközileg biztonságosnak ítélte az újrafelhasználható termékeket, hogy megfelelő fertőtlenítés esetén nem növelik a keresztfertőzés kockázatát. Azonban időbe telhet, hogy a fogyasztók visszatérjenek az újrafelhasználható poharak és palackok használatához - ezért elengedhetetlen, hogy olyan folyadékpótlási lehetőségeket biztosítsunk, amelyek nem károsítják a környezetet.

Csak Magyarországon több mint másfél milliárd darab PET-palackot használunk el, így katasztrofális lenne, ha hátat fordítanánk az újrahasználható alternatíváknak. Becslések szerint 2050-re több műanyag lesz az óceánban, mint hal, és 12 milliárd tonna műanyag kerül a hulladéklerakókba, amelynek lebomlása több mint 400 évbe telik.

De nem csak az ártalmatlanítás ad okot aggodalomra: az egyszer használatos műanyagok már az előállításuk pillanatától kezdve problémát jelentenek. A gyártáshoz a folyamat magában foglalja a nyersolaj kivonását, amelyet később finomítanak, a kémiai feldolgozást, hogy az olajat műanyaggá alakítsák és létrehozzák az a termék formáját, valamint a szállítmányozást és a vásárlási pontra való eljuttatást. A folyamat minden része károsítja a környezetet – még azelőtt, hogy figyelembe vennénk a következményeit annak, ha nem hasznosítjuk újra a műanyagot. Csak Magyarország évente több mint 2 milliárd egyszer használatos italosdoboz elhasználásáért felelős, de hogyan ösztönözhetünk másokat arra, hogy fontolják meg egyszer használatos műanyag fogyasztásukat, és válasszanak zöldebb alternatívákat?


Az elfeledett „műanyag járvány” elleni küzdelem: az éghajlatváltozás

A vállalkozások kiváló helyzetben vannak ahhoz, hogy az élen járjanak, és arra ösztönözzék alkalmazottaikat, hogy fenntarthatóbbá váljanak. Legyen szó akár beépített vízadagolók telepítéséről, hogy lehetővé tegyék az emberek számára, hogy feltöltsék saját újrafelhasználható palackjaikat. Akár arról, hogy a munkahelyen dolgozókat edukálják, mit tehetnek a zöldebb jövő érdekében. A vezetők arra ösztönözhetik ügyfeleiket és vásárlóikat, hogy gondolják át a választásaikat, és azt is mi történhet, ha nem így tesznek.

A politika is szerepet vállalhat a változásra való ösztönzésben. Évente 15 ezer tonnányi egyszer használatos műanyagot (ételtartó dobozokat, italpoharakat, zacskókat stb.) kell kiváltani más, környezetbarátabb termékkel Magyarországon a 2021 július 1-től hatályos kormányrendelet alapján.

A vendéglátóipar, a kijárási korlátozások egyik legsúlyosabban érintett ágazata, nem zárkózik el a felelősségtől. Ehelyett az ágazatban működő vállalkozások fokozottan igyekeznek csökkenteni az éttermekben, szállodákban és kávézókban használt palackok számát. Világszerte és Magyarországon is számos vendéglátóhely már hozzájárult az ügyhöz azzal, hogy jó minőségű és fenntartható vízadagoló megoldásra váltott, hogy ne legyen szükség műanyag palackokra.

Míg azonban a szervezeteknek élen kell járniuk a fenntarthatóság terén, az egyéneknek óriási szerepük van a bolygó megmentésében azáltal, hogy jobban odafigyelnek saját cselekedeteikre.

Ösztönző cselekvés és tartós változás

A változás egyik módja az oktatás Legyen szó akár a nagyközönségről, akár a munkavállalókról, a fogyasztókról vagy a beszállítókról, lehetőség van arra, hogy az embereket még jobban felvilágosítsuk a műanyagfogyasztás riasztó mértékéről, és arról, hogy ez mit jelenthet bolygónk jövőjére nézve. Ez az oktatás kiterjedhet az egyszer használatos műanyagok alternatíváira, például az újratölthető palackokra és olyan alkalmazásokra, amelyek megmutatják a legközelebbi újratöltő helyet. A vállalkozások egyedülálló helyzetben vannak ahhoz, hogy az információk nagy közönséggel való megosztásával segítsenek fenntartani és növelni a lendületet. Ez történhet például belső és külső kommunikációval, kampányokkal vagy a szabályzatok módosításával.

Az emberek környezetbarátabb életmódra való átállásának ösztönzésére irányuló közös erőfeszítés részeként 2020 elején elindult a Freefill kezdeményezés, amelynek keretében palacktöltő állomásokat helyeztek el a közterületeken, valamint újrahasználható palackokat biztosítottak és népszerűsítettek. A kezdeményezés részeként az adagolókat számos közterületen elhelyezték, többek között a vasútállomásokon, például London Eustonban, a Boots wellness-központokban országszerte, a Co-op és Londis miniszupermarketekben és másutt Ezek az adagolók környezetbarát módot biztosítanak a társadalom számára a folyadékpótlásra.

Ez több mint magánügy - ez üzlet.

A változásnak végső soron felülről kell jönnie. A vállalkozásoknak és szervezeteknek kell az utat mutatniuk, és azt gyakorolniuk, amit prédikálnak, rávilágítva a problémákra és tisztázva, hogy az emberek hogyan hozhatnak környezetbarátabb döntéseket. A vállalkozásoknak és szervezeteknek felül kell vizsgálniuk általános folyamataikat, a beszállítókkal és gyártókkal való kapcsolattól kezdve a munkahelyeken át a szállítás, fogyasztás és megsemmisítés módjáig.

Az elfeledett „műanyag járvány” elleni küzdelem: az éghajlatváltozás

A jövőre nézve mindannyiunknak kötelessége, hogy az éghajlatváltozást kiemelt prioritássá tegyük - ha nem tesszük, az eredmények katasztrofálisak lesznek. Azzal, hogy a lehető legtöbb helyen pozitív változásokat hajtanak végre, a vállalkozások nemcsak helyesen cselekszenek, hanem azt is megmutatják, hogy előremutatóak, és hogy törődnek a környezettel és a bolygó jövőjével - ez az, amit a fogyasztók, az alkalmazottak és az érdekelt felek most jobban keresnek, mint valaha.

Bővebben a fenntartható hidratálásról

Miért van itt az ideje, hogy a vállalkozások és szervezetek köszöntsék a környezetbarát jövőt. Olvasson erről bővebben itt.